home sitemap print
Hjem > NORSK > Tur - Gibraltar 2008
MIN OG PIKKU POIKA`S TUR TIL GIBRALTAR

10. april -08 sto jeg igjen på Gardermoen med sommerfugler i magen og denne gangen med godgutten Pikku Poika som reisefølge. Vi skulle reise til Gibraltar for og møte den nye mammaen og pappaen til Pikku Poika.
Vi dro hjemmefra tidlig torsdag morgen og etter 4 timer og 15 minutter i fly så var vi fremme i Malaga, Spania. Pikku Poika sov i sin reisebag hele turen og oppførte seg som om han aldri hadde gjort annet i livet enn å fly verden rundt.
For snart 2 måneder siden fikk vi en forespørsel på vår hjerteknuser Pikku Poika og om han kunne tenke seg og flytte til Gibraltar for og bo sammen med sin grandonkel Seibrin Black Boy i David og Valerie sitt hjem.
På flyplassen i Malaga var David møtt frem for å hente oss og ta oss med hjem til Gibraltar. Etter ca 1 1/2 times kjøring kom vi frem til Gibraltar.
Hjemme hos David og Valerie ventet mamma Valerie og grandonkel Bumblepentu i spenning på å få møte Pikku Poika for første gang, til alles store glede så tok Bumblepentu i mot Pikku Poika med "åpne armer".
Jeg tilbrakte 4 flotte dager sammen med Pikku Poika og Bumblepentu i David og Valerie sitt hjem. Jeg har vært på sightsing og virkelig fått oppleve mye av det Gibraltar har av opplevelser.
Se også
Pikku Poika`s egen side for bilder av ham og hans grandonkel Bumblepentu.

Gibraltar, eller The Rock som det også blir kalt er en kronkoloni som tilhører det britiske samveldet.
Gibraltar ligger sørvest i Europa og grenser til sørkysten av Spania. Grenselengda er 1,2 km. Kystlinja er 12 km. Høyeste punkt er 426 m, på kalksteinsfjellet som utgjør størstedelen av Gibraltar. Gibraltar ligger på et strategisk sted. Gibraltarsundet Afrika. Stredet binder sammen Atlanterhavet med Middelhavet.

Gibraltars Botaniske Hage
ble åpnet i 1816 og har navnet Alameda hagen. I dag vil du finne mer enn 600 arter av trær, buskvekster, kaktus og blomster.

strait_gibraltar.gif     BotaniskeHagen1.jpg

BotaniskeHagen2.jpg BotaniskeHagen3.jpg BotaniskeHagen4.jpg

BotaniskeHagen5.jpg BotaniskeHagen7.jpg BotaniskeHagen8.jpg

Rock Tour
Fjellapene holder til på Gibraltar og er den eneste ville apekoloni i Europa. Apene har ingen hale og går under navet Barbary Macaques.

Denne karen hoppet opp på bilen og satte seg meget godt til rette på speilet og var med oss en god stund. Jeg var så i ekstase over dette opptrinnet at jeg lo og skrek look at the monkey David, look, LOOK :)

Apen-på-bilen.gif Apene1.gif Apene2.gif

Her sto Dronning Elisabeth II og hennes mann og skuet utover Gibraltar på deres besøk i mai 1954.

Dronningens-utsiktsplass1.jpg  Dronningens-utsiktsplass2.jpg

Utsiktsbilder tatt på biltur rundt Gibraltar

Utsiktsbilder1.jpg  Utsiktsbilder2.jpg

Utsiktsbilder3.jpg  Utsiktsbilder4.jpg

På søndag var jeg på gudstjeneste som ble holdt av min vert David.
Bilder fra kirka King`s Chapel

Bilde 1: Utsiden av kirken
Bilde 2: Hvor de prominente gjestene sitter
Bilde 3: Innsiden
Bilde 4: George Vl vinduet i nordenden av tverrskipet

Kirka-utenfor.jpg  Kirka-inni1.jpg

Kirka-inni3.jpg  Kirka-inni2.jpg

Vertskapet mitt
David og Valerie med Bumblepentu og Pikku Poika i armene. Og David og Valerie med sine barnebarn Adam og Mark.
Tusen takk for 4 uforglemmelige dager og gjestfriheten deres og for at dere gir min Pikku Poika et godt hjem.