home sitemap print
Hjem > NORSK > Tur - Cruft
CRUFT - BIRMINGHAM, ENGALND

2011

Jeg har vært i England og på Cruft.

Denne turen har vært planlagt en stund nå siden jeg denne gang skulle over for og hente hjem lille Alpie, Neibade`s April Alp. Det er nøyaktig to år siden jeg reiste over til England med han og nå kommer han tilbake til Norge for å bo her hos oss i Kennel Imrun.
Fredag 11 mars kjører jeg til noen venner av meg Linn og Jacinto, Kennel El Nuciero, og lå over der til dagen etter.
Lørdag 12 mars kjørte Linn meg til Rygge flyplass hvor jeg tok flyet til Stansted. Flyet landet 0800 og når jeg kom ut fra passkontrollen sto Jessica Grüninger, Kennel Darkle, der og ventet på meg. Vi kjørte til en kafe hvor vi spiste en skikkelig Engelsk frokost med toast, egg, bacon, pølse, sopp og bønner.
Akkurat som forrige gang hadde jeg gleden av å få være med Jessica og hennes hunder på tur i det flotte turområdet som er rundt Jessica, heldige hunder.
Vi hadde en deilig og avslappende dag sammen med hundene, gikk tidlig til sengs så vi skulle klare og komme oss opp igjen midt på natta for å kjøre til Cruft.
Søndag 13 mars og Cruft dag. Dette er rene himmelriket for oss hundemennesker og jeg klarer ikke en gang beskrive med ord hvor fantastisk opplevelse dette er å få komme hit, se alle affenpinscherne, prate med alle, beundre alle de flotte hundene og ha det fint.
Jeg tilbrakte dagen med gamle venner, oppdretterne mine og fikk noen nye venner også.
Jessica hadde meldt på fire av sine gutter for dagens utstillign; I Valpeklassen - Hannhund var det Darkle Daring And Brave - Wilberforce, i Post Graduate - Hannhund var det Darkle Dominion - Mordecai, i Åpen klasse - Hannhund var det Neibade`s April Alp - Alpie og i Veteranklassen - Hannhund var det CH Downsbank Tattiebogle With Marchog - Hamish og resultatet taler for seg selv; 3 første premier, 1 tredje premie, CC og BIR - Gratulerer så mye Jessica med flotte resultater.
Klokka 1600 tok jeg Alpie og gikk til shuttle-toget som kjørte oss til Birmingham flyplass hvor vi sjekket med City Airline. City Airline er et svensk selskap som får 6 stjerner i boka av meg, de tillater pet in cabin fra England og de hadde også den beste servicen jeg har fått på lenge på en slik reise.
Flyet lettet i fra Birmingham klokka 1900 og landet i Gøteborg klokka 2200 (to timer tok turen, vi stiller klokka en time frem). Vi to taxi til hotel Apple hvor vi overnattet og dagen etter tok vi toget hjem til Norge.
Det var en travel tur med mange inntrykk, men for en flott tur jeg hadde og tusen takk til Jessica for din gjestfrihet og alt annet.

Bilde 1: Affenpinscherklubben sin stand
Bilde 2: Her er vi på plass, eller hundene i alle fall

CRUFT2011-1.JPG CRUFT2011-2.JPG

Bilde 1-2: Vinneren av Valpeklassen - Hannhund: Darkle Daring And Brave
Bilde 3: Vinneren av Veteranklassen - Hannhund: CH Downsbank Tattiebogle With Marchog

CRUFT2011-4.JPG CRUFT2011-6.JPG 2008_AFF_BOB.jpg

Bilde 1-4: Vinneren av Post Graduate klassen - Hannhund: Darkle Dominion. Han fikk også CC og ble BIR akkurat som hans bestefar CH Downsbank Tattiebogle With Marchog gjorde i 2008, han ser dere på bilde 3 over

CRUFT2011-11.JPG CRUFT2011-13.JPG CRUFT2011-7.JPG CRUFT2011-8.JPG

Bilde 1-2: I Åpen klasse - Hannhund fikk Neibade`s April Alp tredje plass

CRUFT2011-5.JPG CRUFT2011-10.JPG

Fra turen vår på lørdag

Len dere tilbake og bare nyt turen, det er så utrolig fint for hundene her og de løper, snuser og leker hele turen. Jeg er sikker på at hadde de snakket ville de ropt jipppe

CRUFT2011-PåTUR1.JPG CRUFT2011-PåTUR2.JPG CRUFT2011-PåTUR3.JPG

CRUFT2011-PåTUR4.JPG CRUFT2011-PåTUR6.JPG CRUFT2011-PåTUR7.JPG

CRUFT2011-PåTUR8.JPG CRUFT2011-PåTUR9.JPG CRUFT2011-PåTUR10.JPG

2009

Jeg og Kari har igjen vært i England og på Cruft.

Reisen har lenge vært planlagt fordi jeg skulle ha med meg lille Alpie, Neibade`s April Alp, ned til Jessica og så skulle min lille Rosie, Capricho Ille Anclentanne, være med meg hjem igjen.
Først tenkte vi at vi skulle kjøre nedover, men forandret mening etter som tiden gikk og planleggingen gikk fremover. Vi endte til slutt opp med en løsning som innebærte både fly og båt og var meget spente på dette.
Vi startet reisen meget tidlig onsdag morgen 3 mars, jeg og Alpie ble kjørt til flyplassen av min mamma klokken 0445 og ankom flyplassen 0615. Fikk sjekket inn og flyet gikk presis 0745 til Schiphol i Amsterdam. Jeg og Alpie ankom Schiphol 0930 og der var allerede Kari og Boris som ventet på oss.
Etter litt omorganisering på koffertene og burbytte så gikk vi til togene og tok et hurtigtog til Rotterdam Central og videre der i fra til Hook of Holland hvor ferja vi skulle med lå, klokka var nå blitt 1210 og ferja vår skulle gå 1430.
Vi fikk luftet hundene og så sjekket vi inn.
Jeg må skryte av reisen vår inne i Holland for vi møtte kun hyggelige og hjelpsomme mennesker uansett hvor vi snudde oss, vi rakk som regel ikke og spørre om hjelp de var der med en gang. Togene og rutetidene er i alle fall noe vi nordmenn ikke er vant til for her gikk alt som det skulle og ikke en eneste forsinkelse, noe jeg forsto at dette er slik det er til vanlig.
Om bord i ferja ble vi møtt av personalet som var Hollandske og igjen så må jeg få si at jeg blir stum av beundring over slik service.
Alpie og Boris var booket inn på båtens kennel som var et eget oppvarmet rom utenfor dekk 8, der var det ordentlige fine og store bur. Vi fikk en kode til dørlåsen slik at vi kunne gå å se til hundene våre så ofte vi bare ville. Og etter hva vi kunne se så hadde våre to det helt fint med selskap av to andre som også skulle til Cruft, svenske var de.
Turen over var rolig og fin, vi fikk spist og slappet av.
Klokken 1945 ankom vi Harwich hvor Jessica sto og ventet på oss.

Her er bildet tatt inne fra kennelen
  Båten vi var i Stena Line sin Holandica
som hundene sto i under båtreisen.
    1528848153_4234d7ed20.jpg           England 2009 057.jpg

Vi brukte ca to timer i fra Harwich til Hertfordshire og Potters Bar hvor Jessica bor og det var utrolig godt når vi var der for selv om reisen gikk greit så var det mange timer med mye nye inntrykk.

TORSDAG En dag som gikk med til og komme seg litt til hektene igjen. Vi gikk en fin tur med hundene og så stelte vi hundene som skulle til Cruft dagen etter.
Alpie syns det var morsomt og spennende å få møte nye hunder og gikk rett inn i flokken til Jessica.
På ettermiddagen så dro vi til vår time hos veterinæren slik at både Boris og Rosie fikk tabletten sin og ble veterinærsjekket slik at de var klare for og reise til Norge på søndag.

FREDAG Dagen startet tidlig klokka 0530 satt vi i bilen på vei til Birmingham og Cruftutstillingen. For en fantastisk dag for en hundeentusiast og å få gleden av å se så mange affenpinschere samlet på et sted.
Vi var fremme ved  0700-tiden og hadde god tid før vi skulle stille klokken  0900.
Inne møtte jeg mange kjente, Pippin sin oppdretter Janet, kennel Jarube var allerede på plass og mange andre.
Jeg satt på sidelinjen og fikk med meg alt som skjedde inne i ringen og sammen med meg satt også Gina, kennel Capricho, som er vår Rosie sin oppdretter. Alle andre kom litt fra og til siden de var inne i ringen flere ganger.
For meg var nok høydepunktet når min lille Rosie fikk andre plass i sin klasse og med det så er hun også kvalifisert for Cruft 2010. Både jeg og Gina var storfornøyde med vår lille Rosie
Litt handling fikk vi selvfølgelig tid til og det ble litt av hvert som havnet i veska, det er så mye stands der at man har ikke sjangs til å se en brøkdel av dem en gang.
Kari og jeg var også innom lokalradioen for et intervju, noe vi selvfølgelig syns var litt skremmende, men morsomt.
Etter en lang dag med mye affenpinscherprat i hyggelig selskap så satte vi snuten hjemover til Potters Bar, hjemme var vi ved 1830-tiden.

Bilde en: Her er vi fremme og snart ferdig pakket til å gå inn.
Bilde to: Jessica sin Mole, Darkle Devil May Care, var først inn i ringen i veteranklassen. Mole vant denne klassen.
Bilde tre: Vi fikk handlet litt i standen til affenpinscherklubben før selve utstillingen begynte
Bilde fire: Boris og Kari i ringen, åpen klasse
Bilde fem: Bildet er tatt utenfor radioen der jeg og Kari ble intervjuet. De spurte litt om rasen affenpinscher og reisen med hund helt i fra Norge til England

England 2009 004.jpg  England 2009 007.jpg

England 2009 005.jpg England 2009 014.jpg England 2009 022.jpg

LØRDAG Vi koste oss med en god frokost og satt lenge og slappet av med en kopp te og bare fordøyet dagen som hadde vært.
Etterpå tok vi en tur ut å fikk sett oss litt rundt om i Potters Bar og så dro vi til Marks & Spencer hvor vi fikk handlet litt mere, noe som selvfølgelig var meget nødvendig :)
Etter lunch kom Janet, oppdretteren til Pippin - Kennel Jarube, og hentet oss slik at vi tilbrakte noen timer hjemme hos henne også. Det var morsomt for nå fikk jeg sett alle slektningene til Pippin også. Og så fikk vi pratet enda litt mere hund, noe vi aldri går lei av.
Etterpå tok Janet oss med til en pub, Crooked Chimney som den het,  hvor hun spanderte middag på oss. Det var jeg som nå fikk en liten drøm oppfylt, jeg har alltid hatt lyst til å spise på en pub i England, har vel sett litt for mye på tv om de engelske pubene. Men the Crooked Chimney levde virkelig opp til mine forventninger om hvordan en engelsk pub  skal se ut.
Vi spiste breaded mushrooms til forrett, noe som var utrolig godt - sopp som var pakket inn i en deig og deretter fritert og en salat ved siden av.
Til middag bestilte både jeg og Kari beef, mushroom and guinness pie, en nytelse for våre smaksløker og til dessert ble det Eves Pudding.

Bilde en: Vi gikk ut i hagen til Janet og så alle hundene ute. Jamie, Jarube Not Two Knight, som er sønnen til Eric broren til Pippin må jeg si at var så lik min Pippin at jeg skvatt når jeg fikk se ham
Bilde to:  Her er jeg sammen med bestemoren til vår Pippin, Hanna som hun blir kalt - Kilbarchan`s Mad Maggie at Jarube

Jamie 2.gif  Ingunn and Hannah.jpg

Bilde en: Dora, Eric og Jamie
Bilde to: Svigerdatteren til Janet, Sarah, lagde en nydeligt kake som ble servert oss til te. Kaken smakte like fortreffeig som den ser ut :)

Dora, Eric and Jamie.gif  Cake made by Sarah.gif

The Crooked Chimney
Her spiste vi (Kari, Jessica, Janet og meg) middag.

crookedchimneywelwyn-sk.jpg  fireplace.jpg

SØNDAG Vi hadde en fantastisk dag med bare kos og avslappning.
Dagen startet med en bedre frokost og deretter tok vi hundene ut på tur. Først var det jentene og lille Alpie som gikk og deretter gikk vi en tur til hvor guttene fikk være med.
Så utrolig flotte turmuligheter for hundene som var rundt der Jessica bodde.
Jeg fikk også tatt litt bilder av Clooney sin flotte bror og vakre datter.
Etter turene våre så dro vi til en lokal pub hvor Jessica spanderte en Engelsk lunch på oss og vi møtte Fran en god venn av Jessica. Lunchen besto av yourkshire pudding og bread and butter pudding til dessert - nydelig som alt vi fikk servert av mat i England.
Klokken 1945 så var det tid for å reise til Harwich og båten som vi skulle med.

Bilder i fra turen vår

CRUFT-På-tur1.jpg CRUFT-På-tur2.jpg CRUFT-På-tur3.jpg

CRUFT-På-tur5.jpg  CRUFT-Pa-tur4.jpg

Clooney sin kjekke bror Mouse, Darkle Double Tongued
CRUFT-Mouse1.gif  CRUFT-Mouse2.gif

Clooney sin vakre datter,             Puben vi spiste lunch på
       Darkle Disjaskit                             The Maypole

CRUFT-Myrtle.gif  England 2009 054.jpg

Vi var i Harwich litt før 2200 og der var det på tide og si ha det til Jessica.
Vi gikk inn og fikk ordnet oss med hundene i kennelen og oss i lugaren. Det ble en tidlig kveld på oss etter litt kveldsmat.
Tidlig neste morgen var vi tilbake i Hook of Holland og med tog tilbake til Schiphol og alt gikk knirkefritt også denne gang. Dette er en rute jeg kan anbefale på det varmeste om du skal ha med deg hund inn til England.
Jeg, Kari, Boris og Rosie hadde god tid på Schiphol så vi tok det med ro og gikk og luftet hundene flere ganger og ga de mat.
Rosie er et lite sjarmtroll og hun gjorde sitt beste med og sjarmere alle som kom i hennes vei.

Bilde en: Meg og Rosie som venter på at båten skal legge til kai og vi skal få gå ut
Bilde to: Kari sammen med all oppakningen og hundene, vi venter på toget i fra Rotterdam Central til Schiphol
Bilde tre:
Min engelske lille rose Rosie, Capricho Ille Anclentanne

CRUFT-båten.jpg CRUFT-toget.jpg RosieSTORT.jpg

Kari og Boris dro før oss og var hjemme i Stavanger ved 17-tiden, jeg og Rosie måtte vente noe lenger og landet på Gardermoen ved 2030-tiden. flyreisen gikk også fint denne veien, Rosie sov i flybagen sin hele turen og tittet litt forundret rundt seg når vi kom ut av flyplassen og til all sneen.

Dette har vært en utrolig flott tur på mange måter og jeg gjør den gjerne om igjen.
Tusen takk for en flott dag på Cruft til dere alle.
Jeg vil takke Kari for det hyggelige reisefølget, alltid koselig å få reise flere sammen. Vi hadde en morsom og opplevelsesrik tur sammen.
Tusen takk til Gina, Kennel Capricho, for en hyggelig dag sammen på Cruft og for at jeg fikk lov til og ta med meg lille Rosie hjem igjen.
Tusen takk Janet, Kennel Jarube, for en hyggelig dag på Cruft og for en flott lørdag hjemme hos deg. Og tusen takk for en nydelig middag på the Crooked Chimney.
Og til Jessica, Kennel Darkle, tusen takk så mye for at du tok i mot oss og for alt du gjorde for oss, med henting og kjøring både hit og dit, pass av Rosie og for alt annet også. Jeg har hatt en opplevelse for livet tur og det mye takket være Jessica.
Lever lenge på denne turen og kanskje jeg tar turen igjen allerede neste år, man vet aldri.

2008

Kari (mammaen til Boris) og jeg begynte planleggingen av vår Englandstur umiddelbart etter at Boris ble BIM på Bjerke og kvalifiserte seg for Cruft i fjor sommer, jeg fikk søkt om ACT-nummer og ordnet alt i forbindelse med Boris`påmelding til Cruft.
Selve påmeldingen fikk jeg Pippin sin oppdretter fra England til og hjelpe oss med, så tusen takk for all hjelp Janet.
Når jeg reiste til England 5 mars så var det ikke kun for å dra til Cruft, men jeg har lenge hatt kontakt med Jessica Gruninger og Kennel Darkle i England fordi jeg ønsket å få kjøpe en av hennes flotte hanner.
Avvreise begynte og nærme seg og biletter skulle bestilles til både Boris og for den nye hannen hjem igjen. Vi fant ut at det ble både dyrt, komplisert og ikke minst slitsomt for Boris om ha skulle bli med så derfor ble det bestemt at Boris ikke skulle være med likevel denne gangen.
Etter mange mailer og telefoner mellom meg og Jessica så ble det bestemt at jeg skulle få ta med meg Darkle Dishily Dishevelled, Clooney til daglig. Det første jeg så av Clooney var noen bilder som Jessica fikk tatt av gutten og jeg falt pladask, men var selvfølgelig veldig spent på å få se ham i virkeligheten.
Når jeg  endelig fikk møte Jessica og Clooney utenfor Cruft og hall 5 var jeg solgt, Clooney er aldeles nydelig og nå har vi ikke bare 1 engelsk prins lenger, men 2.
Jeg ønsker og takke Jessica som har betrodd meg en av sine flotte affenpinschere og jeg har ikke tenkt og svikte den tilitten.
Denne dagen gikk litt i sus og dus for meg, jeg møtte for aller første gang Pippin sin oppdretter også som vi nå har hatt i snart 3 år og det var utrolig morsomt å få møte Janet som jeg har hatt mange gode telefonsamtaler med i noen år nå.
Det var også første gang jeg så så mange affenpinschere samlet på en gang, det var 80 stykker påmeldt til denne utstillingen. Det morsomste av alt i forhold til selve utstillingen var nok at pappaen til Clooney, CH Downsbank Tattie Bogle With Marchog ble 1BHK og BIR. For bilder fra selve utstillingen se
utstillinger.
Kari og jeg hadde også en fin dag på onsdag i Birmingham og fikk da tittet litt før vi utslitte krøp til sengs.

Bilde en: Hotellet vi bodde på et lite stykke utenfor Birmingham sentrum
Bilde to: Birmingham sentrum
Bilde tre: En engelsk "Bobby"